نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1504
-
الف
+

استاد سابق دانشگاه هرات: حذف زبان فارسی از افغانستان غیر ممکن است

«احمدغنی خسروی»، رئیس سابق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه دولتی هرات درپیوند با وضعیت زبان فارسی در افغانستان امروز صحبت کرد.

به گزارش آی فیلم2، چهل و سومین گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با موضوع «وضعیت زبان فارسی در افغانستان امروز» در صفحه اینستاگرام بنیاد سعدی با حضور «زینب کوشکی»، کارشناس معاونت امور بین‌الملل در «بنیاد سعدی» و «احمدغنی خسروی»، رئیس سابق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه دولتی هرات و استاد و محقق زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بارت برلین برگزار شد.

«احمدغنی خسروی»ریشه زبان فارسی را در کشور افغانستان بسیار قدیمی دانست گفت: از جمله مناطقی که می‌شود جزو زادگاه لهجه دری در زبان فارسی به حساب بیاوریم شمال و شرق خراسان است؛ مناطقی که شامل «بدخشان»، «بلخ»، «تخار» و ولایاتی از این دست می‌شود.

او تأکید کرد: در کشوری که زبان فارسی این همه قدمت دارد نمی‌شود به آسانی این زبان را نادیده گرفت. به‌ویژه این‌که همه مردم بدون استثناء، از هر قوم و زبانی هم که باشند زبان فارسی زبان اول آنها به حساب می‌آید.

خسروی خاطرنشان کرد: اهل زبان فارسی نباید به این زبان لطمه بزنند و سرچشمه و آبشخور اصلی همه لهجه‌ها همان زبان فارسی است و لهجه های دری و تاجیکی در واقع یک ریشه دارند و در مجموع یک زبان هستند و نباید این تقسیم ها را انجام داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیتهای کرسی های دانشگاهی زبان و ادبیات فارسی در افغانستان امروز، این کرسی‌ها را همچنان فعال دانست و گفت: در حال حاضر در افغانستان ۳۲ دانشگاه دولتی و ۱۲۰ دانشگاه غیر دولتی وجود دارد و در همه دانشگاه‌های افغانستان تدریس زبان و ادبیات فارسی همواره برقرار بوده و استادان ما تدریس زبان فارسی داشته‌اند.

استاد و محقق زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بارت برلین ادامه داد:  تصور این که زبان فارسی در افغانستان از بین برود تصور باطلی است. 

خسروی با اشاره به اقدامات مؤثر و راهگشای نهادهای فرهنگی ایران از جمله فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و بنیاد سعدی در جهت حفظ و تقویت و گسترش زبان فارسی در کشورهای منطقه و جهان، به بعضی اقدامات مؤثر از جمله فعالیت‌هایی نظیر نشر دستور خط فارسی، برگزاری همایش‌های زبان و ادبیات فارسی و تألیف متون آموزشی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: این اقدامات راهگشای استادان کشورهای فارسی زبان است.

وی همکاری‌های مشترک استادان زبان فارسی کشورهای فارسی زبان را موثرترین راهکار در جهت آسیب‌شناسی و حل مشکلات پیش روی زبان فارسی در جهان دانست.

م ا

نظر شما
ارسال نظر